Döner Sermaye Bütçesi Nedir, Nasıl Hazırlanır?
Döner sermaye bütçesi belirli bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulanmasına ilişkin hususları gösteren ve usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belgeyi ifade eder.
Harcama birimi bütçesinin harcama kalemleri ve döner sermaye işletmesi harcama birimleri bütçeleri arasında yapılacak aktarmalar ve ek bütçe de Yükseköğretim Kurumu Yönetim Kurulunun onayı ile gerçekleştirilir.
Bütçe uygulama esasları:
Bütçenin uygulanmasında aşağıdaki esaslara uyulur;
a) Bütçeyle verilen harcama yetkisi, mevzuatla düzenlenen görev ve hizmetlerin ilgili mevzuatında öngörülen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirilmesinde kullanılır.
b) Söz konusu görev ve hizmetler, mevzuatla belirlenmiş yöntem, ilke ve amaçlara uygun olarak gerçekleştirilir.
c) Bütçe, stratejik plan ve performans hedefleri esas alınmak suretiyle hizmet gereği belirlenen hedef ve önceliklere (zorunlu ve mecburi, zamanlı ve öteleyemeyeceğimiz harcamalara öncelik verilmek suretiyle) uygun şekilde uygulanır ve kontrol edilir.
ç) Harcama Yetkilisi tarafından harcama talimatı verilmeden herhangi bir mal ve/veya hizmet alınamaz, bu yönde girişimde ve taahhütte bulunulamaz. Söz konusu harcama talimatlarında; hizmet gerekçesi, yapılacak işin konusu ve tutarı, süresi, kullanılabilir ödeneği ile gerçekleştirme usulüne ilişkin bilgiler yer alır.
d) Her türlü mal ve/veya hizmet alımlarına ilişkin yıllık planlamalar gerçeğe en uygun şekilde yapılır. İhtiyaçlar; ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde en uygun şekilde, uygun şartlarla ve zamanında karşılanır.
e) İhtiyaçların temininde öncelikle işletmeye bağlı birimlerin stokları ve/veya üretimleri kontrol edilerek stok miktarları uygun olan ve/veya uygun fiyatla ilgili birimde üretilebilecek mal ve/veya hizmetlerin söz konusu birimlerden temin edilmesi sağlanır.
f) Bütçenin gelir ve giderlerine yönelik gerek mali iş ve işlemlerde gerek uygulama sonuçlarının muhasebeleştirilmesinde ve raporlanmasında mevzuata uygunluk, açıklık, doğruluk ve malî saydamlık esas alınır.
g) Her türlü döner sermaye faaliyetleri ile yükümlülüklerin gerçekleştirilmesinde, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve tasarruflu bir şekilde yönetilmesine ilişkin gerekli tedbirler alınır.
ğ) Gelir ve gider gerçekleşmelerinin bütçenin doğru tertiplerine kaydının yapılması, varsa hatalı kayıtların en kısa süre içinde ve mevzuata uygun olarak düzeltilmesi sağlanır.
h) Belirli gelirler belirli giderlere tahsis edilemez.
ı) Giderlerin gelirleri aşmaması esastır. Harcama yetkilisi, bu konulara ilişkin gerekli tedbirleri almakla ve harcamaları öncelik sırasına ve gelir durumuna göre yapmakla yükümlüdür.
i) Bütçenin gelir ve gider gerçekleşmeleri ile Yatırım Programı uygulama sonuçları altı aylık dönemler itibarıyla, izleyen ay içerisinde Üst Yöneticiye Raporlanır.
j) Döner sermaye işletmesinin genel yönetim faaliyetlerinde kullanılan dayanıklı taşınırlar hariç, döner sermaye gelirleri ile alınan araç, gereç ve diğer demirbaş eşya (canlı demirbaş hariç) en geç satın alındığı ay sonu itibarıyla gelirin elde edildiği işletme biriminin taşınır birimine devredilir.









